V září přišla společnost Insia ve spolupráci s ČSOB Pojišťovnou s unikátním projektem, pojištěním samostatných faktur pro malé podnikatele a živnostníky. Podle předsedy Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karla Havlíčka se jedná o odvážný projekt.

Pojďme se ale pro začátek podívat na to, co nám k  této problematice říkají statistiky vyplývající z výzkumu agentury Ipsos. Na vzorku 305 podnikatelů (60 OSVČ a 245 firem) se Ipsos zaměřil právě na řešení problémů s fakturami. Z výsledků vyplývá, že devět z deseti podnikatelů (89 procent) se někdy setkalo s pozdním uhrazením faktury ze strany klientů. Přičemž častým problémem to je pro 23 procent podniků a 13 procent živnostníků (graf 1). Budeme-li se bavit přímo o nezaplacených fakturách, zde jsou čísla nižší. Nicméně alespoň občas se to stalo 14 procentům živnostníků a 23 procentům podnikatelů (graf 2).

Projekt Insie je jedinečný, tudíž se jedná o světovou novinku. Na druhou stranu jeho realizace v této době, díky vývoji nových technologií, není zcela náhodná a podobné projekty se již objevují.

Bude o nový produkt zájem?

Karel Havlíček z AMSP ČR

Podle Karla Havlíčka ano. „Z pohledu podnikatelů je to pohodlné a dovedu si představit, že to budou využívat, budou-li o produktu vědět. Nyní je to spíše na marketingu a aktivitách poskytovatele, věřím, že z toho nebude pouze nabídka pro pár známých firem a dobrá PR aktivita, ale že se do toho půjde trochu plošněji. Z profesního hlediska mě to zajímá i z druhé strany, tedy z pohledu rizikovosti a výnosnosti poskytovatele, protože to je na trhu velmi neobvyklá nabídka, pokud mám informace, ani ve světě se to takto individuálně neposkytuje. Fandíme tomu, je dobře, že se nebojíme chodit na trh s novými nápady,“ říká Karel Havlíček.

Z průzkumu Ipsosu pak vyplývá (graf 3), že o produkt by mělo zájem 15 procent živnostníků a podnikatelů, což je podle generálního ředitele Insie Ivana Špirakuse pro začátek slušné číslo. „V současné době připravujeme oslovení našich klientů a informační materiály. S prvními klienty jsme otestovali všechny procesy a první pojištěné faktury byly zatím řádně uhrazeny. Registrujeme i zájem o informace od dalších firem, což je pro nás pozitivní,“ tvrdí Ivan Špirakus.

Dle jeho slov produkt vyplňuje mezeru na trhu. „Řada pojišťoven nabízí specializované balíčky pojištění podnikatelských rizik, ale pojištění pohledávek dosud pro malé firmy nebylo dostupné. V neuhrazených fakturách mají přitom podnikatelé často hodně peněz. Odpověděli jsme vlastně na poptávku klientů a přitom vyplnili mezeru na trhu.“

Nezaplacené faktury znamenají problém nejen pro finanční toky firem, ale narušují také důvěru mezi dodavateli a odběrateli.

Podle Karla Havlíčka pak žádná firma není nadšená z toho, když si musí pojistit větší portfolio klientů, notabene jedná-li se o klienty,o kterých ví, že je nenechá padnout do vymáhacího režimu pojišťovny. Na druhou stranu právě díky tomuto systému si firma současně mohla nechat pojistit i některé problematické odběratele. A to bude rozhodujícím faktorem, zda o produkt bude, či nebude zájem. „Pokud by se měl poskytovat pouze pro x-násobně prověřené klienty, pak zájem podnikatelů nebude velký, to riziko si ponesou sami. Spíše očekáváme zájem firem, které moc nepojišťují a z určitého důvodu se potřebují narychlo zabezpečit, třeba i v rámci individuálních obchodů,“ dodává Karel Havlíček.

__________________________
Číst celý článek
Více o průzkumu  zde
Zdroj: AMSP / bankovnictvionline / Ipsos