Častý problém živnostníků a drobných podnikatelů představují neuhrazené faktury. Několik nezaplacených faktur, někdy však i jedna jediná může znamenat ohrožení dalšího fungování podnikání a vést k zadlužení či dokonce insolvenci. Jak předcházet neuhrazeným fakturám a jak postupovat, pokud zákazník nezaplatí?

 

Prevence

Ať už prodáváte zboží nebo dodáváte služby na základě kupní smlouvy, smlouvy o dílo nebo smlouvy o spolupráci, je důležité s klientem jasně dojednat platební podmínky. Především malí živnostníci často nesjednávají smlouvy v písemné podobě, ani nevyžadují žádné potvrzení o sjednání služby nebo dokonce o dodání zboží. Takovým přístupem sami vytváří předpoklady k tomu, že zákazník vystavenou fakturu neuhradí. Dohadům nebo jiným problémům pomůže předejít především jasně sepsaná písemná smlouva nebo alespoň shrnutí platebních podmínek v písemné objednávce. Úpravu platebních podmínek můžou obsahovat také obchodní podmínky, na které smlouva odkazuje.

Splatnost ceny nebo odměny můžete stanovit jak pevným datem, tak splněním určité podmínky, např. dokončením rekonstrukce domu. Pro klienta pak může být vhodné sjednat možnost neuhradit fakturu, případně její část, pokud by plnění vykazovalo vady. Splatnost ceny by ale neměla být ponechána výlučně na uvážení dodavatele, který by ji pouze uvedl ve vystavené faktuře bez závislosti na svém plnění.

Je také vhodné důkladné prověření klientů a obchodních partnerů, kdy v případě zjištění jakýchkoli rizik vyžadujte přísnější podmínky ohledně plateb a záruk.

 

Výbornou prevencí pro podnikatele je unikátní služba – PojištěnáFaktura.cz, která umožňuje pojistit i jednu jedinou fakturu. Pojištění jednotlivých faktur je dostupné podnikatelům, menším i větším firmám, které se chtějí pojistit proti neschopnosti nebo nevůli odběratele dostát svým závazkům a fakturu uhradit. Součástí pojištění je i servis, který řeší za klienta komunikaci s odběratelem.

 

Zálohové faktury

Vhodným řešením, jak předcházet špatné platební morálce zákazníků, jsou zálohy. Sjednání záloh by opět mělo být předmětem dohody, a to v písemné smlouvě. Začátek prací nebo dodávek tak může být závislý na uhrazení zálohy.

Je třeba upozornit, že i když zákazník nezaplatí fakturu, musíte přesto státu odvést daň z přidané hodnoty. I proto je vhodné nejprve obdržet zálohu, aby v případě špatné platební morálky byly uhrazeny alespoň všechny nezbytné výdaje spojené se zakázkou.

 

Vymáhání nezaplacené faktury

Pokud i přes dobře sepsanou smlouvu dojde k tomu, že zákazník fakturu neuhradí, je potřeba situaci co nejdříve řešit. Může jít jen o špatně zadaný příkaz k úhradě, na který by klient bez vašeho upozornění nemusel ihned přijít. Pokud má ale finanční problémy, otálení s vymáháním by mohlo vést pouze k tomu, že fakturu neproplatí a vy budete muset pohledávku odepsat. V každém případě je vhodné klienta co nejdříve upozornit, že fakturu neuhradil. Pokud se jedná o prodlení s úhradou o několik dní, bude zpravidla postačovat upozornění telefonicky nebo e-mailem.

V případě, že ani přesto dlužnou částku neuhradí, je vhodné ho vyzvat písemnou výzvou a pohrozit vymáháním soudní cestou. I pokud by platební podmínky byly předmětem dohody o mlčenlivosti, nebude sdělení těchto údajů vašemu advokátovi nebo soudu možné považovat za porušení dohody o mlčenlivosti. Často taková upomínka bude mít větší psychologický efekt a dlužník raději uhradí, než aby riskoval hrozící soudní řízení a placení výloh za vašeho advokáta.

Jestliže dlužník přes veškerou snahu a upomínání dluh neuhradí, nezbude jiná možnost, než se zaplacení dlužné částky domáhat žalobou u soudu. Pro úplnost doplňujeme, že písemná výzva k úhradě je předpokladem pro to, aby vám soud přiznal náklady soudního řízení, pokud budete ve sporu úspěšní. Teprve po úspěšném soudním sporu bude možné pohledávku vymáhat v exekuci a přistoupit k prodeji majetku dlužníka.

V případě platebních problémů zákazníka je důležité vedle aktivního vymáhání pohledávky také pravidelně kontrolovat insolvenční rejstřík. Pokud by byl zákazník v platební neschopnosti, zákon stanoví poměrně krátké lhůty pro přihlášení pohledávek do insolvenčního řízení. Kdyby k přihlášení pohledávky nedošlo, nebylo by možné pohledávky uspokojit a v některých případech byste je už vymáhat nemohli.

Martin na základě smlouvy o dílo a licenční smlouvy vytvořil pro svého zákazníka logo a marketingové materiály. Když mělo dojít k úhradě, zákazník na Martinovy výzvy přestal reagovat. Martin proto svěřil vymáhání odborníkům z Dostupnyadvokat.cz, kteří dlužníka vyzvali k neprodlené úhradě, včetně úroku z prodlení a nákladů za právní zastoupení. Zákazník na základě této výzvy celou částku uhradil. Úroky a další náklady ale původní dluh navýšily o 15.000,- Kč.

 

K nižším rizikům podnikání přispívá i služba PojištěnáFaktura.cz, která podnikatelům umožňuje pojistit i jednu jedinou problémovou fakturu. Pozdní úhrada faktur je v ČR veliký problém, který kolikrát končí až likvidací celé společnosti.

 

Aktuální informace a zajímavosti ze světa podnikání, technologií a pojištění lze sledovat i na našem Facebooku.


Zdroj: Dostupný advokát
Celý článek ZDE