Služba Zalep.to přichází s novým modelem financování, díky kterému podniky dostávají potřebnou hotovost ihned a bez banky. Již první měsíce existence dokázaly, že o službu je zájem.

O službě Zalep.to jsme na našich stránkách mluvili už několikrát, podívejte se na naši novinku, první ochutnávku služby nebo rozhovor se zakladateli. Před několika týdny jsme od týmu Zapel.to dostali nabídku uveřejnit na webu fintechcowboys přepis rozhovoru s Pavlem Kysilkou. A my dnes se s vámi, našimi čtenáři, o tento zajímavý rozhovor chceme podelit.

Nevýhodné platební podmínky a dlouhé splatnosti faktur dnes trápí většinu podnikatelů. Ti doposud využívali především klasických bankovních půjček, kterými pokrývali výpadek v cash-flow. Služba Zalep.to přichází s novým modelem financování, díky kterému podniky dostávají potřebnou hotovost ihned a bez banky.

Služba je postavena na základě P2P (peer-to-peer), kdy přímo propojuje investory do pohledávek s podnikateli a umožňuje tak realizovat výhody na obou stranách. Pro řadu malých a středních firem se tím otevírá zcela nová příležitost k vylepšení situace s cash-flow.

První měsíce existence Zalep.to prokázaly, že podnikatelé mají o službu zájem a oceňují především její jednoduchost a rychlost. To dokazují také výsledky obdobných služeb v Evropě i za oceánem, kde je tato forma financování velmi populární.

Tento trend potvrzuje také Pavel Kysilka, se kterým jsme hovořili na téma financování malých a středních podniků a šance Zalep.to na úspěch.

Mění se podle vás charakter a potřeby malých a středních firem?

Podnikatelům se v době digitalizace otevírají zcela nové příležitosti, díky kterým mají šanci růst za dříve nemyslitelné hranice. A to jak ve smyslu lokálním, tak také globálně. Jednou z možností rozvoje těchto moderních firem je právě propojení s produkty doplňující tradiční finanční služby, které jsou díky technologiím zaváděny do dalších klientských segmentů, pro které to nebylo dříve dostupné.

 

Čím jsou pro vás inovace ve finančním světě?

Velkou úlohu začíná sehrávat robotická automatizace procesů, neboli RPA. Dále má vliv otevírání prostředí pro integrování nových aplikací a partnerů, tedy API. Hodně věřím na uplatnění tzv. blockchainu, a to jak pro řízení složitých standardních transakcí jako trade finance, tak celých částí firmy ve smyslu DAO, tedy distribuované autonomní firmy.

Trendem bude také integrace finančnictví s dalšími sektory, jakými jsou bydlení, energetika, IoT obecně. Umělá inteligence vstoupí do rolí tvorby úvěrového scoringu, náhrady manažerského, analytického a predikčního rozhodovaní, marketingu atd. End-to-end digitální řešení a disintermediace (odstraňování mezičlánků) spojená se sociálními sítěmi je také určitě zajímavým trendem.

 

Mají Fintech společnosti své místo na trhu? Kde si myslíte, že selhávají tradiční hráči finančního světa a proč?

Fintech má samozřejmě silnou budoucnost. Z tradičních hráčů na trhu uspějí ti, kteří se promění v technologické společnosti se silným klientským poradenstvím ve smyslu přinášení komplexních řešení v životním plánování společnosti – ať v segmentu jednotlivců, domácností nebo firem.

 

Proč by malé a střední firmy měly spolupracovat s Fintech společnostmi namísto využívání tradičních dlouhodobých partnerů, kterými jsou banky?

Flexibilita spojená s disintermediací může být výhodou Fintechu. Můžeme předpokládat, že některé tradiční banky a pojišťovny výhody Fintech společností pochopí a do budoucna se je budou snažit svými nabídkami následovat.

 

Snažíte se v rámci vaší 6D Academy pomáhat podnikům i v oblasti inovací ve financích?

Ano – dvojím způsobem. Trendy digitální epochy jsou na jedné straně velmi univerzální, týkají se bez rozdílu všech oborů od zdravotnictví, přes bankovnictví až po zábavu. Na druhé straně připravujeme také speciální kurzy a workshopy pro sektor financí. Důvodem je fakt, že novinek je v této oblasti celá řada a společnosti by měly využít jejich potenciálu.

 

Kdybyste byl v pozici majitele menšího podniku, jak byste přistupoval k problémům s cash-flow? Máte nějakou radu pro malé a střední firmy?

Malé firmy žijí dlouhodobě v nevýhodě vůči silným odběratelům, dodavatelům a bankám.

To se promítá i do jejich slabosti v oblasti získání výhodných finančních, cenových a platebních podmínek. Digitální svět to může změnit právě tou disintermediací, přímým přístupem k financím, koncovým klientům a primárním dodavatelům. Podniky by měly využívat možnosti spojení více firem s cílem zvýšit svoji vyjednávací nebo obchodní sílu.

 

Co si myslíte o službě Zalep.to?

Zalep.to je dobrou ukázkou výše zmiňovaného trendu disintermediace se všemi výhodami pro malou a střední firmu. Z pohledu podnikatelů je využití Zalep.to vhodným krokem.

 

Jaký je Váš názor na byznys platforem v segmentu finančních služeb, zejména co se týká B2B?

Platformizace se jasně rozrůstá z oblasti P2P a B2C právě do B2B. Velké firmy budou muset přehodnotit dosavadní uvažování o tom, kudy vede hranice mezi konkurencí a spoluprací. To otevře prostor pro kooperaci a sdílení v oblastech, kde bychom to ještě včera nepovažovali za možné. Ve výsledku na tom vydělají všichni – jak klient, tak spolupracující konkurenti. Platformy totiž umožňují zvětšit daný trh a růst do nových segmentů namísto dosavadní orientace na zvýšení tržního podílu ve stagnujících sektorech.

 


Zdroj: FinTechCZ