Moderní fenomén Insurtech bují a roste, přičemž vznikají nové formy spolupráce mezi etablovanými pojišťovacími ústavy a těmito jejich dynamickými vyzyvateli. Toto je nejpodstatnější závěr zprávy World Insurtech Report zpracované společnostmi Capgemini a Efma. Je příčina náhlé lásky k InsurTechu fakt, že pojišťovny zaspaly digitalizaci? Jiná studie se k tomu přiklání.

Podle analýzy Capgemini jsou odborníci v celé pojišťovací branži jednotní v tom, že Insurtech bude do budoucna se svým rychlým a agilním způsobem práce nově definovat zákaznické zážitky, přispěje ke zvýšení efektivity a ke vzniku nových obchodních modelů. Celá branže kromě toho očekává, že v souvislosti s BigTech a výrobci automobilů vyplynou nové konkurenční vztahy a situace. To se děje na pozadí silně se rozvíjejícího sektoru InsurTechu, v němž vzrostl objem investic mezi léty 2014 a 2017 průměrně o 36,5 % ročně.

Všichni milují InsurTech

V reportu byla v centru zájmu otázka aktuálních a potenciálních účinků InsurTechu. Analytici ji položili jak zástupcům pojišťoven, tak i nových startupů. Podíl 67,1 % pojistitelů na celém světě (a dokonce 83,3 % v Německu) uvedl, že InsurTech může nově formovat zákaznickou zkušenost. Insurtech ve světě s tím souhlasí dokonce v 91,7 %, německý je o tom přesvědčen stoprocentně.

Dále uvedlo celosvětově 36,7 % tradičních pojišťoven, že Insurtech může zavádět nové obchodní modely (v Německu 50 %). I startupy sdílejí tuto vizi – ve světě z 58,3 % a v Německu 60 %. Podíl 35,4 % etablovaných pojišťoven globálně vyslovil mínění, že Insurtech může zlepšit jejich vlastní schopnosti (v Německu tentokrát „jen“ 33,3 %). A Insurtech si také věří celosvětově v 33,3 % případů respondentů, v Německu jen z 20 %.

Společně budeme silní

V celosvětovém měřítku vyjádřilo ve studii zájem nějakou formou spolupracovat s InsurTechem 96 % pojistitelů, přičemž je značně rozšířena forma partnerství a společných řešení (Solution-as-a-Service / SaaS). Převažující většina (77,9 %) zmínila, že „partnerství k vývoji nového řešení“ je jejich preferovaným způsobem. Podobně vysoká většina (75,8 %), že si přeje spolupracovat pomocí „dodavatelské“ metody SaaS. Zhruba pro třetinu (32,6 %) jsou ve hře i akvizice ve sféře Insurtech.

„Neustále se dále a dále vyvíjející požadavky zákazníků podporují růst celých modelů založených na ekosystémech přesahujících hranice jednoho oboru. Tam hledají klienti dnes odpovědi na každodenní životní potřeby. Je tedy jasné, že pojišťovny a Insurtech vidí klíč pro silnou pozici jen ve spolupráci. Jde o to, aby nenabízely produkty, nýbrž mohly poskytnout rozsáhlejší servis. Agilita a schopnost integrace do digitálních ekosystémů jsou těmi kritickými faktory úspěchu, zda budou schopné držet krok s tempem vývoje trhu. Budoucí lídři v branži se poznají podle toho, že našli ty správné partnery a dokázali vytvořit příznivou chemii ve vzájemné spolupráci, aby mohli upevňovat svou pozici trvale a současně stále aktivně a dynamicky,“ komentoval závěry Gunnar Tacke, řídící analytik Capgemini v Německu.

Strašidlo Amazonu obchází…

Paralelně se vzestupem InsurTechu vycházejí tradiční pojišťovny z toho, že přijde nová vlna rivality v kombinaci s výrobními podniky z automobilového průmyslu a firem náležejícím k BigTech, hlavním protagonistům celospolečenských změn cestou technického pokroku. Mezi etablovanými pojistiteli identifikovalo 81 % Amazon jako hlavní zdroj potenciální nové konkurence, 59,5 % zmiňují další BigTech jména, jako jsou Alibaba nebo někteří výrobci věhlasných produktů. V Německu spatřuje hlavní hrozbu v Amazonu dokonce 100 % oslovených pojišťoven a 83,3 % také jiné subjekty BigTech.

„Nová vlna konkurence vyžaduje, aby dosavadní tradiční pojišťovny vystupovaly aktivně a inovativně. Spolupráce s tím správným partnerem v oblasti InsurTechu může cestu k té optimální tržní pozici zjednodušit, protože tím zastaví hrozící krizi v samotné branži pojišťovnictví,“ prohlásil Vincent Bastid, generální sekretář společnosti Efma.

Zaspaly pojišťovny skutečně digitalizaci?

Další studie by mohla najít důvod, proč pojistitelé aktuálně tak moc milují technické inovátory. Podle analýzy Lünendonk potřebují etablované subjekty „nováčky“, aby rozpoznali a odstranili jejich vlastní chyby vzniklé tím, že samy zaspaly digitalizaci. Změna jejich přístupu není příliš pravděpodobná, protože pojišťovny jednají v otázce digitalizace i nadále váhavě.

Pojištěná faktura předběhla dobu

Společnost INSIA, která stojí za službou PojištěnáFaktura.cz spustila InsurTech revoluci už loni v září, kdy umožnila podnikatelům pojistit i jednu jedinou fakturu. Jednalo se o první službu takového typu na celém světě.


Zdroj: OPOJIŠTĚNÍ.cz
Celý článek: ZDE