Různí inspektoři a kontroly z úřadů mohou ztěžovat život živnostníkům. Za týden jich může přijít i několik. Ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje podle informací MF DNES změnu, na základě které by kontrol mohlo být nanejvýš pět za rok a navíc by se nemohly opakovat dřív než jednou za dva měsíce.

 

 

” Za týden k vám může přijít i několik kontrol. Je toho spousta, hygienou počínaje, přes bezpečnost práce, potravinářskou a jinou inspekci. I když máte vše v pořádku, jen veškerá administrativa s tím spojená vám bere čas a prodražuje to provoz,“ říká pražský podnikatel v gastronomii Dušan Kazda.

 

A v menších městech, kde jsou úředníci méně vytížení, kontrol může být ještě víc. Často i kvůli udání od konkurence, která jen zkouší, zda by se na příslušné živnostníky dalo něco „najít“. A pak už to přichází: kontrola z České obchodní inspekce, živnostenského úřadu, hygienické stanice, Státní zemědělské a potravinářské inspekce… Jednotliví inspektoři přitom o sobě mnohdy ani nevědí.

 

Vláda teď slibuje nápravu. „Je to vládní priorita a hodlám se tomu opravdu věnovat, musíme to zvládnout do roku 2021,“ tvrdí premiér Andrej Babiš. Návrh je součástí programu, kterým chce nejsilnější koaliční hnutí ANO oslovit i malé a střední podnikatele. Těm se, jak v nedávném rozhovoru pro MF DNES připustil i místopředseda hnutí Petr Vokřál, ANO v poslední době příliš nevěnovalo. Novinka, která má být klíčem ke změně, je takzvaný elektronický diář.

 

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Úředníci o sobě budou vědět

„Jde o přehled, ve kterém budou zaznamenány veškeré kontroly. Už nebude docházet k tomu, že jednou přijde na kontrolu Franta, podruhé Pavel, potřetí někdo jiný a nikdo to ani neví,“ přibližuje šéf Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček, který se podílí na přípravě změny.

„Úředník bude mít za povinnost podívat se na příslušnou firmu a zjistit si, kolikrát už letos byla kontrolovaná. A pokud uvidí, že už pětkrát, bude mít smůlu, bude tam moci až příští rok. Zůstane samozřejmě možnost nějakých mimořádných případů, ale to bude muset kontrolor řádně zdůvodnit, rozhodně nebude moci otravovat jen tak několikrát do měsíce,“ ujišťuje Havlíček.

 

Změna má být součástí balíčku, který živnostníkům usnadní jejich podnikání už od začátku.

„Dělali jsme si jen modelový příklad, jaké povinnosti vůči státu musí splnit člověk, který chce začít podnikat a založit si cukrárnu s malou výrobou. Bylo to získání skoro dvaceti různých razítek,“ líčí Havlíček a hned některá z nich vyjmenovává. Od zdravotního průkazu přes stanoviska hygienické stanice, odboru výživy i práce, vyjádřit se musí odbor památkové péče, životního prostředí či Hasičský záchranný sbor, živnostník prochází také kolečkem přihlašování k dani z příjmů, DPH nebo silniční dani.

 

Konec běhání po úřadech

Nově by živnostníkovi mělo stačit navštívit jeden úřad: a úředníci by pak zisk příslušných stanovisek opatřili za něho.

„Odkoukali jsme to z USA, kde to skvěle funguje. Svoji žádost tam dáte prvnímu kompetentnímu úředníkovi, ten ji orazítkuje a všechno pak oběhá. Úředník navíc ví, že to musí stihnout do nějakého termínu. V současnosti jsou veškeré povinnosti na straně živnostníka a minimální na straně úřadu, to bychom chtěli změnit,“ říká Havlíček.

Tato změna má být zase součástí nového stavebního zákona, na kterém pracuje ministerstvo pro místní rozvoj. Ministryně Klára Dostálová už dříve řekla, že úředníci budou mít povinnost vyjádřit se při stavebním řízení do dvou měsíců. A pokud tak neučiní, bude to automaticky znamenat jejich souhlas.

 

Dostálová má nový stavební zákon předložit na podzim, i tato novinka má platit od roku 2021.

 

Současný stavební zákon si však o změnu říká už léta, Česko je totiž co do délky a složitosti získání stavebního povolení podle průzkumu Světové banky na ostudném 156. místě ze 190 zemí a v Evropě jsou za ním jen tři státy – Bosna a Hercegovina, Chorvatsko a Moldávie.

 

V dnešní době usnadňuje podnikání řada revolučních novinek

Unikátní služba PojištěnáFaktura.cz umožňuje podnikatelům pojistit i jednu jedinou fakturu proti nezaplacení a slouží jako ideální prevence proti neschopnosti nebo nevůli odběratele zaplatit. Chrání především začínající podnikatele, kteří nemají zatím zkušenosti se svými odběrateli. Ke stabilizaci cashflow si mohou podnikatelé zažádat o nový podnikatelský úvěr Cashbot a čerpat až 80 % z ceny faktury do druhého dne a to i některých případech i s pojištěním faktur.

Za nadčasovým a jedinečným „InsurTech“ řešením stojí ve spolupráci s ČSOB Pojišťovnou společnost INSIA a.s. – jedna z největších sítí pojišťovacích a hypotečních makléřů v ČR. PojištěnáFaktura.cz je jedinou komplexní službou svého druhu.

Pojištění jednotlivých faktur je rychlé, jednoduché, bez složitého papírování, plně on-line a umožňuje klientům pojistit si přesně ty faktury či odběratele, které potřebují. Vedle vlastního pojištění proti nezaplacení se navíc aktivně postaráme o upomínání odběratelů včetně podrobné dokumentace. Klienti se tak můžou v klidu zabývat svým podnikáním. Díky integraci s fakturačním systémem SuperFaktura.cz jsme nyní zákazníkům ještě blíže.“ uvedl Ivan Špirakus, generální ředitel společnosti INSIA a.s.

 


Zdroj:idnes.cz
Celý článek: ZDE