Květiny před Valentýnem zdražují až o 300 procent. V sexshopech nejvíc utrácejí ženy.

Svátek svatého Valentýna je u Čechů rok od roku oblíbenější. Dokazuje to rostoucí prodej obchodů a květinářství.

Jako každý rok před 14. únorem také zdražují květiny. Například nákupní cena červených růží roste až o 300 procent. Zvýšený zájem o valentýnské kytice podle pražských květinářství trvá už od víkendu.

S blížícím se svátkem zamilovaných roste cena květin, zejména těch červených. Výsledná cena v květinářstvích se odvíjí od holandské burzy, která reaguje na jednotlivé svátky na všech trzích. Před 14. únorem se proto nákupní cena květin zvýší, což se odrazí i na maloobchodním prodeji.

Nákupní cena červených růží podle Doleželové vzrostla v těchto dnech až o 300 procent. Růže, která v běžném období stojí 10 korun, rázem zdražila o 30 korun. Zdražení se projeví i v maloobchodě, i když ne už tak dramaticky. Zákazníci zakoupí jeden kus růže až o třetinu dráž. K tomuto růstu cen dochází každoročně, vždy před „květinovými“ svátky jako je Den matek, Mezinárodní den žen apod. Zdražení zhruba o třetinu potvrdily serveru Lidovky.cz i další oslovená květinářství. „V tomto období patří k nejdražším květinám ty, které mají červenou barvu. Je jedno, jestli se jedná o růže nebo například gerbery, jejichž nákupní cena se vyšplhala zhruba na 45 korun za kus. Gerbery tak momentálně stojí stejně jako růže v běžném období,“ řekla pro Lidovky.cz Ilona Doleželová, majitelka pražského květinářství City Fleur.

 

Květinářství Kytky od Pepy v Praze. | foto: Petr Topič, MAFRA

Kurýr kytku doručí, může se ale opozdit

Květinářství po celém Česku zažijí ve čtvrtek 14. února velký nápor, kvůli tomu většina z nich nezaručuje dodání kytky v konkrétní hodině. Běžně si můžete na e-shopech objednat kytici, kterou kurýr doručí v určitý čas na vámi danou adresu. Během Valentýna se ale časové rozpětí doručení zvětšuje.

„Běžně doručíme kytici zákazníkům v rozmezí půl hodiny. Na Valentýna se toto rozmezí natáhne na hodinu až dvě. Záleží hlavně na tom, kdy si zákazníci květiny objednají. Těm, co si ji zakoupí dřív, se snažíme maximálně vyhovět,“ popsala Jana Strachová, majitelka květinářství Flowers Go Home.

 

Obchodníci si mnou ruce

Svátek svatého Valentýna zvyšuje prodej nejenom květinářstvím, ale i obchodům s erotickým zbožím a restauracím. Na odbyt jdou také čokolády s valentýnskou tematikou. Podle velkoobchodu Makro se zájem meziročně zvýšil o 60 procent.

Podle srovnávače cen Heureka.cz dosahují před svátkem zamilovaných nejvyšších prodejů z celého roku například kondomy, žertovné erotické předměty nebo erotické spodní prádlo. Oblíbené jsou také různé druhy šperků, parfémy a květiny. „Tipujeme, že letos bude valentýnským hitem erotická pomůcka s názvem Womanizer. Její vyhledávání na Heurece vzrostlo v posledních dnech až desetinásobně oproti průměru,“ uvedla obsahová manažerka Heureky Alexandra Čermáková.

Podnikatelé jásají – online pojištění faktur je účinnou prevencí proti neplatičům, www.PojištěnáFaktura.cz

Utrácíme více

Podle údajů karetní společnosti Mastercard Češi utrácí za valentýnské večeře či dárky každý rok více peněz. Průměrná útrata za valentýnský dárek se pohybuje v rozmezí 500 až 1000 korun. Čeští spotřebitelé v uplynulých třech letech před svátkem zamilovaných zvýšili celkové útraty o více než dvě třetiny.

V souvislosti se sv. Valentýnem nejvíce nakupují ženy, které tvoří třikrát více zákazníků, než kolik je nakupujících mužů v českých on-line obchodech s erotickým zbožím. Vyplývá to z dat společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží již 16 tisích e-shopů v ČR. Před svátkem sv. Valentýna stoupá sex shopům obrat oproti běžnému měsíci o 61 procent, květinářstvím až na čtyřnásobek běžných měsíců.

„Muži jsou štědřejší zejména v hlavním městě, kde je průměrná cena dávané kytice skoro 900 korun. V regionech je to pak třetina této částky, tedy v průměru 300 korun. Naopak až polovina žen dává svým drahým polovičkám něco sladkého, tedy bonboniéry či čokolády,“ uvedl ředitel Shoptetu Miroslav Uďan.

V posledních letech Češi stále častěji tráví 14. února v zahraničí. Vyplývá to z aktuálních statistik cestovní agentury Invia, podle kterých se zájem o zájezdy v období Valentýna meziročně zvýšil o 17 procent. Oblíbená jsou horská střediska v Itálii a Rakousku. Hitem letošního roku se staly pobyty v Egyptě a Spojených arabských emirátech.

 


Zdroj: Lidovky.cz
Celý článek ZDE